Sampling i samplery pt.1
Nie wiem czy temat ten jest oklepany ,myśle że w środowisku hiphopowym napewno ale nie znalazłem zbyt dużych i obszernych arrtykółów na ten temat ajaest o czym pisać wiec rozłoże ten temat na tzry cześci. Zaczniemy od tego co to jest z czym to się je.AAA i tu wrócimy do lat 60 gdzie to zaczeto wymyślać syntezatory które miały korzystać z sampli. W drógiej połowie lat sześcieśiatych szczegolnie ciekawą formą eksperymentowania z taśma magnetyczna byl tzw MELLOTRON .Był to pierwowzór współczesnego samplera , który zamiast próbek cyfrowych używał zapetlonej taśmy magnetofonowej z nagranymi fragmentami jakigoś dżwieku.
Był to oczywiście bardzo skomplikowany i drogi instrument, dający tym niemniej niezwykle ekspresyjne możliwości brzmieniowe nie do uzyskania żadna inną drogą. Przykładem jednych z najlepszych zastosowań Mellotronu w historii muzyki jest płyta " In The Court Of The Crimson King" grupy King Crimson.
Nie sposób nie wspomnieć tutaj o pierwszym samplerze cyfrowym Fairlight CMI. W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku grupa ludzi w Sydney w Australii rozpoczęła prace nad syntezatorem kontrolowanym i sterowanym przez komputer. Jednak to, do czego doszli było całkowicie inne od projektu początkowego. Okazało się, że zbudowali pierwszy sampler. Sampler ten zmienił oblicze muzyki elektronicznej przez zastąpienie skomplikowanego procesu zapętlania taśmy znacznie łatwiejszą obróbką cyfrową. Chociaż był on bardzo kosztownym urządzeniem, jego zdolność do tworzenia i edycji brzmień, jak również ich kontroli poprzez graficzne pióro świetlne na klawiaturze było bardzo pożądane przez muzyków. Znakomity kompozytr francuski Jean-Michel Jarre w swoich wcześniejszych albumach był bardzo zaawansowanym użytkownikiem tego urządzenia. Fairlight CMI zainspirował bardzo wiele kolejnych, nowszych samplerów. Na poniższym zdjęciu jest pokazany ten pierwszy sampler:
Kolejnym bardzo ważnym samplerem wyznaczającym nowe horyzonty w rozwoju muzyki jest Emu Emulator. Emu na początku lat siedemdziesiątych było firmą produkującą syntezatory modularne. Jednakże Dave Rossum, założyciel Emu Systems, zmienił całkowicie swoje podejście, gdy po raz pierwszy zobaczył Fairlight'a CMI w 1980. Doszedł wtedy do wniosku, że musi istnieć prostszy sposób samplowania i w rok później wyprodukował pierwszy prototyp Emulatora I. Interfajs użytkownika był dużo prostszy niż w CMI, zasada obsługi była również łatwiejsza do zrozumienia, a cena ($8,000) była znacznie niższa, niż CMI. Począwszy od tego, Emu stała się dominującą firmą samplingową. Kolejnym modelem był Emulator II, wyprodukowany w 1984r - posiadał on dłuższe czasy samplowania, wbudowany sekwencer, oraz możliwość multisamplowania. Niektóre z brzmień stały się standardem lat osiemdziesiątych, jak na przykład brzmienie "shakuhachi", i nadal są popularne dzisiaj. Nadal istnieją zespoły, takie jak Depeche Mode, które koncertują z Emulatorem II.