Teenage Engineering Pocket Operator PO-14 Sub i PO-28 Robot
Każdy kto śledzi rynek syntezatorów na pewno słyszał o kieszonkowych Pocket Operatorach ze szwedzkiej firmy Teenage Engineering bo raz ze mieszczą się w kieszni, to maja niska cenę ale za to dają dość duże możliwości.
W ciągu ostatnich kilku lat istniał prawdziwy renesans w sprzęcie syntezy typu back-to-basic, z wieloma producentami zwracając się do niestandardowych, modułowych syntezatorów, aby zaprojektować rodzaje dźwięków, których nikt inny nie ma.
Operator kieszonkowy to seria wielu syntezatorów sprzętowych, ledwie większych niż karta kredytowa i zupełnie innych niż wcześniejsze rzeczy jakich używałem. Każdy z nich jest zasadniczo płytą drukowaną z przyciskami , ekranem LCD i dwoma pokrętłami.
Z tyłu znajduje się miejsce na dwie baterie AAA, które zatrzaskują się aby nie wypaść,jest też podstawka, której można używać, aby podeprzeć syntezator podczas korzystania z niego.
Są dość wytrzymałe ale warto dokupić do nich dedykowane kejsy.
syntezy są ogólnie podobne w ich konstrukcji, a nie w ich brzmieniu:, jeden to syntezator basowy i jeden główny syntezator. Niewiarygodnie, mają mały wbudowany głośnik, dzięki czemu można je używać bez słuchawek, chociaż przyzwoita para odsłuchów lub połączenie z interfejsem audio zawsze będzie korzystna. Nie ma regulacji głośności, ale jak w przypadku wielu innych funkcji, głośność może być kontrolowana przez przytrzymanie przycisku, a następnie użycie klawiatury numerycznej do wprowadzenia wartości. Brzmi głośno: głośniej niż się spodziewałem.
Jest duży ekran LCD i chociaż nie jest to podświetlane - przypuszczalnie problem oszczędzania energii - przekazuje dość dużo informacji, które są dość nieocenione w śledzeniu tego, co się dzieje. Ekrany zawierają również niektóre animacje, które częściowo odnoszą się do twojego programu, a częściowo wydaje się, że pociągają za sobą drobne figury i pojazdy , co według mnie jest trochę zwariowane.
Są dwa główne pokrętła i oba pokrętła mogą mieć wiele funkcji w zależności od trybu.
Po wybraniu jednego z 16 dźwięków przytrzymując sound i numerycznie od jednego do 16 przycisków możemy także wybrać pattern w ten sam sposób.
To daje nam możliwość korzystania z sekwencera który podąża w tempie od 60 do 240 BPM .naciskając przycisk BPM i kręcąc prawym pokrętłem możemy dostosować nasze tempo sekwencji.
Naciskając przycisk FX i dowolny przycisk 1-16, wybieramy efekty , począwszy od low pass filter, high pass filter , po reverb i powtórzenia delay. Dźwięk jest doskonały i niekiedy mocno surowy i gruby co w ogule nie przekłada się na tak małe urządzenie.
Wszystko piszemy lub nadpisujemy po wciśnięciu write i także szybko możemy to wszystko usunąć.
To naprawdę świetna zabawa ale także w dojrzałych rekach może doprowadzić do świetnie brzmiącychi skomplikowanych sekwencji.
każdy postawiony dźwięk możemy oczywiście dostosować nutowo od C0 do D2 w 16 nutowym sekencerze .
PO-14 to syntezator sub-bass, który działa w opisany wyżej sposób, z wyjątkiem tego, że programujesz dźwięki bass synth. Posiada wiele silników syntezatorów, w tym FM, subtraktywnych, wavetable i fizycznie modelowane string, i znowu, niezwykły dla tak małego pudełka. Tym razem gra jest na łodzi podwodnej (szalone). Ma funkcję "punch-in play style", która ma ułatwić tworzenie wzorów. Wystarczy wprowadzić kilka notatek i użyć tego narzędzia, aby automatycznie ukończyć część paternu. Ponownie można użyć morph by zgiąć dźwięki i dodawać efekty dla lepszej ekspresji . PO-28 Robot jest podobny, ale tym razem jest to syntezator dźwięku: syntezator melodii, który dodaje glide . PO-28 sprawia, że niektóre dzwięki brzmią naprawdę doskonale ala lata 80-te.. Podobnie jak inne są wyposażone w automatyczny kompresor czy limiter sprzętowy.
Robot od Sub niewele się rożni , sa tak samo skonstruowane. lecz zupełnie inaczej zaprogramowane ,zupełnie inne dźwięki dające zupełnie inne możliwośći kreowania dzwięków.
Robot PO-28 p oferuje 8-bitowy syntezator ale ma też 16-częściowy zestaw perkusyjny.
Oczywistym pytaniem jest to, czy możesz zsynchronizować te rzeczy razem ? tak, możesz. Każdy wyposażony jest w wejście audio i wyjście audio. Używany samodzielnie można po prostu podłączyć wyjście do słuchawek, ale używając razem można podłączyć sygnał wyjściowy do wejścia innego i po ustawieniu odpowiednich trybów synchronizacji, ścieżka kliknięcia jest wysyłana z urządzenia nadrzędnego na drugi (s) i zsynchronizują się ze sobą.
To świetne w przypadku tworzenia live czy porostu chęci zagrania kilkoma Operatorami naraz .
Syntezatory Pocket Operator to niezwykłe rzeczy, które sprawiają, że dźwięk jest znacznie większy niż można by uwierzyć. Cokolwiek dzieje się wewnątrz Silabs EFM 32 Gecko MCU i Cirrus Logic DAC z pewnością działają. Dźwięki, które tworzą, są niezwykle agresywne, a jednostki mogą brzmieć zabawnie, jeśli chcesz, są też zdolne do brzmienia ogromnego i pełnego ziarnistości, idealne dla nowoczesnego EDM . Efekty dodają ruchu, głębi i jeszcze większego zabrudzenia, a funkcje są nieoczekiwanie dobrze przemyślane w przypadku tak małych syntezatorów.
Jest oczywiście trochę męczące nauczenie się ich obsługi, ponieważ inżynierzy pakują mnóstwo funkcji w tak małą przestrzeń, ale dobre przeczytanie podręcznika i kilka godzin spędzonych na zabawie przyniesie Ci szybko świetne rezultaty. Nawet jeśli nigdy nie używałeś syntezatora sprzętowego, przekonasz się że Operatory są zabawne i lepsze niż to, co jest poważnie przydatne w produkcji muzyki. Pomimo, że mają wiele funkcji, wszystkie jednostki brzmią na tyle inaczej, że możesz zebrać je wszystkie, jeśli zezwala na to budżet. Następnie łącz je ze sobą lub połącz je z Twoim DAW i programuj. Seria PO to zabawa, elastyczność i szybkość oraz zdolność do tworzenia poważnych dźwięków.
Ceny Pocket Operatorów różnią sie w zależności od modelu wyżej opisany PO Sub 14 kosztujeokoło 250 PLN czy PO-28 Robot ok. 280 PLN.